Het ultieme objectieve is het alomtegenwoordige subjectieve (alles verschijnt aan ons als verschijnsel) Het ultieme subjectieve is het alomtegenwoordige objectieve (het schijnend bewustzijn dat voorafgaat aan alle verschijnselen) Schijnend verschijnen, verschijnend schijnen
Alles wordt maar iets in de ontmoeting met n/iets anders Alles is niets - niet iets tenzij in de ontmoeting met n/iets anders Nietsen ietsen samen, als verschijning aan elkaar* In het inter-zijn ontstaat worden Samen dansend zijn Volheid van leegte (*) subject als object, object als subject (Naar aanleiding van het lezen van Helgoland. The St...
Als we genieten van de zon, chocola, een massage, een wandeling in de natuur, yoga, van het spel met ons troeteldier, opgaan in muziek, in wat we graag doen, dansen, tuinieren, shoppen, schoonheid in iets zien, of goedheid, waarachtigheid, onschuld, oprechtheid, als we een resultaat neerzetten, een to do-lijstje afvinken, s...
(Van alles dat er is, is bewustzijn - dat wat we ontegensprekelijk zijn - misschien nog wel het meest mysterieuze.) Bewustzijn is als licht dat we niet zien en op alles schijnt * Bewustzijn is als een spiegel waarin alles wat de geest voortbrengt, verschijnt - zonder terughoudendheid of vasthoudendheid * Bewustzijn is al...
Vanuit de geest verschijnen waarnemingen, gedachten en gevoelens als impressie van de wereld & onszelf Vanuit bewustzijn verschijnen waarnemingen, gedachten en gevoelens als expressie van zijn ware natuur Vanuit bewustzijn verschijnen waarnemingen, gedachten en gevoelens, als de impressie van de expressie van bewustzijn in ...
Boeddhanatuur verhult zich in gesloten vorm in de illusie van zelf, wereld en tijd * Boeddhanatuur schemert door in open vorm - subtiel, wijds, wordend waarin zelf, wereld en tijd oplossen * Boeddhanatuur manifesteert zich in de realisatie van niet-zelf, niet-wereld, buiten de tijd vorm als leegte, leegte als vorm
Een uitnodiging om terug te keren naar verwondering, en van verwondering naar perplexiteit, naar de onverwoordbare essentie die ons draagt.
Woord vooraf In 'Samen mediteren' (georganiseerd vanuit Studio Zuid in Leuven) mediteren we samen, vanuit oefeningen en vanuit stilte. En hier en daar wordt er een sporadisch woordje uitleg gegeven. Ik stel me dan voor de uitdaging om die toelichtingen zo beknopt, helder en eenvoudig mogelijk te houden. De initiële ambitie was om de essentie ervan ...
Veiligheid is geen luxe, maar een noodzaak voor onze eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van onze samenwerkingsrelaties, voor de kwaliteit van besluitvorming en voor duurzame implementatie van veranderingsprocessen. Hoe kan je als leider en begeleider van overleg en afstemming tussen mensen in het algemeen, en leer- en veranderprocessen in het bijzonder een veilig kader creëren?
Over meditatie wordt op heel verschillende wijzen gesproken. Op basis van een eerste inventarisatie kom ik bij zes perspectieven of metaforen uit, met een zevende erbovenop.
Onze manier van zijn heeft een onmiddellijke impact op het verloop van interpersoonlijke dynamieken. Hoe zetten we de toon in een gesprek? Gregory Kramer stelt zeven stappen voor waarmee we menselijke interactie op een hoger plan kunnen brengen.
It is not so much the act that matters but the consciousness in which it is done (Sri Aurobindo)Onderzoek van de laatste decennia en wijsheid van de laatste millenia over waarom we best goed voor ons denken zorgen.
Aandacht is misschien wel ons kostbaarste goed. De moeite om er een boekje over te schrijven...
Aandachtstraining of “mindfulness” lijkt zijn “tipping point” ver voorbij te zijn in de Westerse wereld. Wat biedt het onderzoek over mindfulness zoal?